De laatste weken... - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu De laatste weken... - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu

De laatste weken...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leon

19 Februari 2011 | Zambia, Chipata

Dit wordt mijn laatste serieuze weblog uit Chipata. Over twee weken ben ik weer terug in Nederland. Ik zie er naar uit mijn familie en vrienden weer te zien maar ik zie er tegenop afscheid te nemen van Chipata en vooral van de vele vrienden die ik hier heb gekregen.

De afgelopen weken zijn erg druk geweest maar gelukkig ook erg succesvol. Een kort overzicht:
- De 6 Nederlandse consultants van Moving Management Foundation zijn voor de tweede keer hier geweest voor het management development programma voor de ziekenhuizen. Ze hebben workshops gegeven over een aantal onderwerpen zoals leiderschap, het maken van een action plan en fundraising. Er waren ongeveer 15 deelnemers van de 5 verschillende ziekenhuizen. Na de workshops zijn ze naar hun ziekenhuizen gegaan en hebben daar de verschillende trajecten weer opgepakt. Ook hebben ze daar nog workshops gegeven aan andere stafleden. De deelnemers zijn allemaal enthousiast maar ik denk dat we toch moeten gaan nadenken hoe het vervolg er uit gaat zien. De trajecten in de verschillende ziekenhuizen gaan wel allemaal over management en leiderschap maar de onderwerpen gaan sterk uiteen lopen (van begeleiding bij een betere management structuur en besluitvorming tot het upgraden tot een Level 1 hospital). Of en hoe dat in een gezamenlijk programma gevangen kan worden lijkt mij een onderwerp van discussie.
- De eerste dag van hun programma was de bijeenkomst van alle Mission Based Hospitals en de Provincial Medical Officer(PMO) en District Medical Officers (DMO’s). Een paar dagen daarvoor leek deze meeting nog even niet door te gaan want Kennedy, de PMO, moest ineens naar Livingstone om daar met alle PMO’S van Zambia en het ministerie het beleidsplan voor de komende jaren van de gezondheidszorg in Zambia af te maken. Maar gelukkig kon ik hem overhalen hier te blijven en iemand anders naar Livingstone te sturen. De bijeenkomst was een groot succes: alle ziekenhuizen en DMO’s waren aanwezig en ook nog vertegenwoordigers van de diverse kerken inclusief twee bisschoppen, samen meer dan 50 mensen. We hebben voor elk district gezamenlijke actiepunten vastgesteld die de komende maanden uitgewerkt gaan worden. Over een half jaar zal er weer een soortgelijke bijeenkomst georganiseerd worden.
- Aan het eind van de eerste week hadden we een bijeenkomst van de Board van het St. Francis ziekenhuis, waar ik nu ook in zit. We hebben die dag onder leiding van Sierk en Hilde, twee van de Nederlandse consultants, de strategie van het ziekenhuis voor de komende 4 jaar vastgesteld. Ook hebben we besproken wat dat moet gaan betekenen voor de management structuur en de personele invulling daarvan. Gevolg zal zijn dat het ziekenhuis op korte termijn naar een nieuwe CEO gaat zoeken, en wel een Zambiaanse.
- De laatste twee weken heb ik gewerkt aan het programma voor STEPS OVC, het nieuwe programma voor Home Based Care (HBC) en Orphans and Vulnerable Children (OVC). Zoals ik de laatste keer geschreven heb heeft CARE ons uitgekozen om hun implementing partner te zijn in 4 districten. Ze hebben ons vervolgens bezocht voor een soort audit om te zien hoe wij zaken hier regelen. Dat ging goed dus daarna ben ik het echte programma inclusief budget gaan uitschrijven. Het is een programma voor twee jaar voor $ 200.000 per jaar, echt groot dus. Dat betekent ook dat de doelstellingen hoog liggen (bij voorbeeld 20.000 OVC’s helpen in twee jaar) en we waarschijnlijk zo’n 1000 nieuwe caregivers moeten gaan vinden en opleiden. Dat wordt hard werken dus voor mijn opvolgster en het projectteam inclusief de site coordinators van de verschillende HBC groepen. Maar wel prachtig natuurlijk. De eerste workshop loopt al met o.a. 5 site coordinators en twee stafleden van hier als deelnemers. De volgende workshops starten eind volgende week.
- Ook met de voorbereidingen voor de bouw van een hospice worden vorderingen gemaakt. Er is een eerste opzet hoe het eruit moet gaan zien en dat is prachtig. De website zit er ook aan te komen (www.chipata.nl) dus ook de fundraising kan binnenkort starten. In maart komen twee leden van de projectgroep naar Chipata om hier ter plaatse alles te bekijken, zowel de plaats waar het hospice moet komen als alle benodigde materialen.
- Ten slotte heb ik ook nog mijn zestigste verjaardag gevierd. Dank voor alle goede wensen!! Ik heb een erg leuke dag gehad met een heleboel Zambiaanse cadeautjes (zie ook de foto’s).

Het grote afscheid nemen is intussen begonnen. Vanochtend voor de laatste keer naar de gym geweest in Cheshire Home. Volgende week ga ik alle ziekenhuizen voor de laatste keer bezoeken. Dat zal wel emotioneel worden, voor mij en voor de sisters die allemaal al droef waren toen ik ze belde om deze laatste afspraak te maken. Maar het geeft ook aan dat we goed samengewerkt hebben en een hele goede band hebben gekregen. Het bisdom organiseert een afscheids-supper voor me deze week waarvoor ik een aantal van mijn vrienden hier heb uitgenodigd. Ook de natuur zorgt hier bij mijn huis nog voor een mooi afscheid: de chikra’s (een klein soort roofvogels, lijkt op een sperwer) hebben jongen gekregen en die zitten de hele dag in de bomen naast mijn huis om eten te roepen. Dat is een mooi maar weemoedig geluid, past wel goed bij mijn stemming.
Hartelijke groeten,
Leon

  • 19 Februari 2011 - 11:55

    Jan Houben:

    Leon,

    ik wens je een goed afscheid toe van alle mensen waar je je mee hebt verbonden in Chipata en omstreken.

    En natuurlijk zien wij er wel naar uit om je straks weer in levende lijve hier te zien.

    Groet, Jan

  • 19 Februari 2011 - 13:15

    Jos Vossen:

    Ik hoop dat de laatste weken een beetje snel voorbij gaan en dat je weer gezond en wel in Nederland zult aankomen.
    Groeten,
    Jos

  • 19 Februari 2011 - 13:37

    Sanne:

    Heel herkenbaar! Geniet van je laatste dagen! Als je het leuk vindt kunnen we in Nederland nog eens afspreken?

  • 19 Februari 2011 - 14:53

    Ton Tonen:

    Beste Leon,
    Sterkte met het afscheid nemen van alles wat je daar lief is geworden. Ben overigens benieuwd of je terug in Nederland wat aanpassingsproblemen gaat krijgen. Heb het daar graag eens met je over. En natuurlijk zien we elkaar weer op de tennisbaan.

  • 22 Februari 2011 - 14:59

    Lieke:

    Ha pap!

    Gek hoor, alweer je laatste Zambia-weblog. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk wordt om straks afscheid van iedereen daar te nemen, aangezien je inmiddels toch echt wel opgenomen bent in de Zambiaanse gemeenschap ;-)
    Veel succes daarbij en doe iedereen nog 1 keertje de groeten van mij. En tot 3 maart natuurlijk, dan staan we met spandoeken op Schiphol! :-) Enne... neem maar een lekkere borrel met Rosie in het vliegtuig!

    Liefs,

    Lieke

  • 22 Februari 2011 - 16:15

    Beppie:

    Heel veel sterkte bij het afscheid in Chipata

  • 26 Februari 2011 - 06:53

    Sandra:

    Leon,

    Ik wens je een hele goede reis terug! Wat is alles snel gegaan. Ik wéet één iemand die de dagen aan het tellen is tot je weer terug bent! Wat zal ze (El) blij zijn! Neem goed afscheid daar van al je vrienden en je mag heel trots zijn op jezelf hoe je deze peiode je hebt ingezet en zeker op de resultaten! Tot volgende maand!Sandra

  • 26 Februari 2011 - 10:04

    Robert Van Kats:

    Beste Leon,
    Ik wens je een bijzonder mooi afscheid en een heel goede reis naar Nederland.
    Ik weet uit eigen Afrika ervaring dat het in Nederland weer wennen zal zijn. Ik hoop dat we elkaar nog even kunnen zien voordat Erno en ik naar Chipata vertrekken.
    Groet,
    Robert

  • 26 Februari 2011 - 22:39

    Paul Thiel:

    Hallo Leon,

    We gaan je verslagen missen, maar zullen op een zwoele zomeravond na een partijtje tennis nog graag naar je verhalen luisteren. Sterkte bij het afscheid nemen van alles wat je dierbaar is geworden in Afrika. Goeie reis en alvast welkom terug. Groet, Paul

  • 27 Februari 2011 - 11:35

    Jos En Bert:

    Beste Leon,

    fijn dat je weer naar huis komt. Goede reis!
    Groeten,
    Bert

  • 27 Februari 2011 - 13:13

    Jos Vossen:

    3 maart dat is lekker snel.
    Welkom terug in Nederland.

    Het zal wel even wennen worden maar het is toch altijd weer heerlijk om weer terug te ziin in het kikkerlandje en de eerste bruine boterham met oude kaas te verorberen.

  • 28 Februari 2011 - 12:21

    Simone Van De Ven:

    Hoi Hoi,

    De laatste drie dagen.. Jeetje, lijkt me wel lastig, afscheid nemen na zo'n tijd daar! Na 4 maanden viel het bij mij al zwaar. En nog steeds, als ik kijk naar de foto's wil ik heel graag weer terug. Want een mooie tijd was het zeker.
    Ik hoop dat je de laatste dagen daar gezellig af kan sluiten. Al zal er altijd een bittere nasmaak aan zitten, omdat het toch een afscheid blijft.

    Bovenal, geniet van de laatste dagen daar. Het zal je tenslotte altijd bijblijven! En doe de groetjes aan de lieve mensen daar!

    Groetjes, Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Ik ga kijken of ik in een Afrikaans land dat wat ik in Nederland geleerd heb over ziekenhuizen besturen en dokters motiveren ook kan gebruiken om een bijdrage te leveren aan de gezondheidszorg daar.

Actief sinds 01 Feb. 2009
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 76794

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 03 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: