Zonnepaneel voor Muzeyi - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu Zonnepaneel voor Muzeyi - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu

Zonnepaneel voor Muzeyi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leon

23 Juli 2010 | Zambia, Chipata

De laatste zondag in september vorig jaar organiseerden Ella en de kinderen een afscheidsfeestje voor mij. Op die dag kwamen een heleboel familieleden en vrienden mij een goede reis en een goede tijd in Zambia wensen. Ik wilde geen cadeaus mee (kreeg natuurlijk toch een aantal leuke kleine dingen) maar wel geld voor mogelijke ondersteuning van een project in Zambia. Mijn familie en vrienden hebben in totaal bijna 700 euro achtergelaten en die heb ik nu benut door in Muzeyi weer elektriciteit in het kantoor te laten aanleggen.
Muzeyi Rural Health Center is het kleinste ziekenhuisje van de 5 van het bisdom. Om een idee te geven: hun jaarbudget is ongeveer 250 Miljoen Kwacha oftewel zo’n 40.000 euro. Daar moeten ze alles van betalen, personeel, medicijnen, verbandmiddelen, transport etc. Van deze 250 M. Kwacha moet ongeveer 150 M. komen van de overheid. Maar doordat er vorig jaar heel veel geld verdwenen is op het Ministerie van Gezondheidszorg hebben de Europese partners van het Ministerie de steun (terecht) gestopt. Dit heeft tot gevolg dat de districten de ziekenhuizen niet meer het afgesproken budget kunnen geven. In Muzeyi is dit wel heel erg: van de beloofde ruim 70 Miljoen in het eerste half jaar hebben ze maar 1,5 Miljoen ontvangen. Er zijn dus bijna geen geneesmiddelen meer, ze kunnen ook niet meer naar de dorpen om patiënten in te enten of patiënten vervoeren naar het grote ziekenhuis in Chipata als dat nodig is. Cordaid, de andere grote sponsor van dit ziekenhuis, heeft Muzeyi echt gered de laatste anderhalf jaar.

Tot overmaat van ramp is vorig jaar het zonnepaneel gestolen van het dak van het kantoor. Ze hebben daar geen gewone elektriciteit maar alleen zonne-energie. Gevolg was dat ze in het kantoor niet meer op de computer konden werken zodat Sr. Bibiana, de sister-in-charge, alle rapporten alleen maar ’s avonds in het sisterconvent kon maken. En ze heeft het al druk genoeg als een van maar twee clinical officers daar en de laatste verpleegkundige net overgeplaatst naar een ander ziekenhuis. Die rapporten zijn erg belangrijk omdat ze nodig zijn om de sponsoring van Cordaid en ook van de overheid gaande te houden. Daarom leek het mij een goed idee van de 700 euro een zonnepaneel plus accu’s te sponsoren. Om diefstal tegen te gaan is het zonnepaneel op het dak van een van de verpleegafdelingen geplaatst waar altijd mensen zijn.
Nu kunnen Sr. Bibiana en Geoffrey, de andere clinical officer, weer in kantoor werken en samen alle rapporten maken. Om Sr. Bibiana daar nog beter bij te kunnen helpen zijn Geoffrey en Sr. Nelia, een van de ander sisters, ook begonnen aan een computer- en administratiecursus (gesponsord door het Cordaid Scholarship program). Ze zijn allemaal erg blij met deze steun en bedanken jullie heel hartelijk ( zie de brief van Sr. Bibiana). Het past ook heel goed in het management development programma.

Ten slotte: Anjo en Yvonne zijn nu bijna twee weken bij mij, werkend aan respectievelijk een businessplan voor een in Chipata te bouwen hospice en voor een school in een van de armste buurten van Chipata. Als je wilt weten hoe zij Zambia ervaren kijk dan op http://anjoyvonne.waarbenjij.nu.

Hartelijke groeten en natuurlijk ook namens mij bedankt,

Leon

• 23 Juli 2010 - 10:23

Jos:

Aangrijpend verhaal Leon!
    Veel geluk met je verdere activiteiten daar!

• 23 Juli 2010 - 21:05

Beppie:

Leon echt geweldig allemaal wat je doet

• 02 Augustus 2010 - 17:15

Marie-Therèse, Fons:

Hoi lieve broer,

we hebben (te) lang niets van ons laten horen, we lezen jouw verhalen met veel belangstelling en je doet geweldig werk. we bewonderen je, ga zo door. veel plezier met Marc en Hilde.
    ps. we missen je wel hoor! xx

• 05 Augustus 2010 - 10:47

Dyon:

Een zonnepannel is toch moeilijk te stelen lijkt mij :S Maar wel geweldig dat je ze geholpen hebt.