Kerstmis in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu Kerstmis in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu

Kerstmis in Zambia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Leon

20 December 2009 | Zambia, Chipata

Na 10 dagen uit de lucht geweest te zijn kan ik eindelijk mijn computer weer gebruiken. Zesco, de Zambiaanse elektriciteitsleverancier, zorgde twee weken geleden voor een stroomstoring waardoor alle hoofdschakelaars van de huizen van het bisdom uitsprongen en tegelijkertijd de adapter van mijn laptop opgeblazen werd. Dankzij de goede zorgen van Eric en met hulp van Roos (vriendin van een van de Windesheimstudenten, die toevallig begin vorige week naar Lusaka kwam) heb ik een nieuwe uit Nederland.

Deze week is het Kerstmis en volgende week Nieuwjaar, goede tijd om terug te kijken zeker voor mij. Ik ben nu bijna drie maanden in Zambia en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze om hier naar toe te komen. Het bevalt mij goed om in Chipata te wonen en te werken. Want het is nu wel echt werk geworden. Ik heb een actionplan voor 2010 opgesteld dat ik begin volgend jaar met de bisschop ga bespreken. Daarna horen jullie daar meer over. Ik ben nu wel gewend aan het klimaat hier. Als ik mijn startpagina van internet open zie ik alleen maar sneeuw in Nederland, hier is het anders. Het is nu regentijd, dat betekent warm en vochtig. Er valt bijna elke dag wel een bui, meestal een enorme onweersbui en soms al voor 11 uur ’s ochtends. Toen wij vorige week naar Lusaka gingen om een hospice te bezoeken( ben inmiddels projectleider bouw hospice in Chipata, maar daarover later dus) viel er halverwege een enorme bui (zie foto). Het zorgde ervoor dat wij een half uur in Nyimba bij de benzinepomp hebben staan wachten omdat de pompbediende niet uit haar huis naar de pomp kon komen, eerst door de zware regen, daarna door de rivier die intussen tussen haar huisje en de pomp was ontstaan. De regen heeft er wel voor gezorgd dat alles groen is en hard groeit. Ook mijn groentetuintje dat ik vlak voor mijn huis begonnen ben en natuurlijk de maïs. Vergelijk maar eens wat foto’s van nu met die van oktober, dan zie je het verschil. Mijn kerstkaart zal er dit jaar dan ook wat anders uitzien dan de vorige twee met sneeuw en ijs. Maar een echt Kerstgevoel krijg ik niet van dit weer. Ik heb nu wel een kerstboom in een paar huizen gezien en ik krijg nu Kerstkaarten van Sisters en Fathers maar tot voor kort waren het alleen de Engelse kerstliedjes in de Shoprite die mij eraan herinnerde dat het bijna Kerstmis is.
Wat de mensen betreft heb ik een paar echte vrienden gemaakt, mijn buurman Mr. Goma die voor mijn huis zorgt als ik weg ben, Yvon de kokkin van het Fathershouse en ook Sister Mary Margaret en Howard, de enige twee overgebleven medewerkers van de HBC. Met een paar Fathers kan ik het ook goed vinden, vooral met Fr. Mathias, de treasurer, en Fr. Lungu, de PR man.

Zijn er dan geen zaken waar ik last van heb of me aan stoor? Ja, natuurlijk wel. De regentijd is ook de tijd van de malaria, dus als je je niet lekker voelt roept iedereen dat je je direct moet laten testen. Dat is niet helemaal uit de lucht gegrepen want een van de doelen voor de komende jaren van het District is om het aantal gevallen per jaar terug te brengen van 390 tot 350 per 1000 inwoners. Dat betekent dan nog dat meer dan 1 op de drie mensen elk jaar malaria krijgt! Ik heb me nu een keer laten testen toen ik me echt niet lekker voelde (gelukkig negatief, test kost 7000 Kwacha oftewel 1 euro) maar een gewoon griepje kun je hier niet hebben. Wel hebben twee naaste medewerkers van het bisdom de laatste twee weken malaria gehad.
Ook de afwachtende cultuur is soms lastig. Mensen nemen niet vaak initiatief om iets op te lossen, laat staan dat ze proberen problemen te voorkomen. Het is allemaal erg korte termijn denken en handelen en dat is niet altijd even makkelijk als je wil praten over plannen voor volgend jaar.
Verder is er veel gedoe over geld, op alle niveaus. Ik heb al eerder geschreven over de economische situatie hier maar ik begin er nu ook last van te krijgen. Doordat veel mensen te weinig verdienen aan hun baan (als ze die al hebben)proberen ze dit op allerlei manieren bij te spijkeren, de goeden door extra activiteiten als kleren maken en verkopen. Iedereen heeft zijn landje om maïs op te laten groeien (basis voor nsjima). Maar de krant staat elke dag vol van fraude en corruptie tot op het hoogste niveau. Ik heb ook al verhalen gehoord van gezondheidszorg instellingen waar administrateurs er met grote hoeveelheden geld vandoor zijn gegaan. En iedereen probeert uit alle mogelijkheden om geld te verdienen het maximale te halen. Dat zie je vooral uit het systeem voor vergoeding van werkreizen en workshops etc. Je krijgt daarvoor een “per diem” een dagvergoeding bestaande uit een bedrag voor accommodatie en voor eten. Daar kun je natuurlijk creatief mee omgaan door bij familie of vrienden te slapen en het geld in je zak te stoppen. Lang niet altijd wordt naar bonnetjes gevraagd. Ik probeer dat op onze Nederlandse manier te doen maar dat is lastig, het leidt tot achterdocht waar ik zelf ook last van heb. Het is niet prettig om bij alles wat ik moet betalen van mijn account te denken of dit nou wel echte rekeningen zijn. Het systeem van vergoedingen voor het bijwonen van workshops of opleidingen maakt het nog erger. In Europa moet je betalen als je naar een opleiding wil, hier willen mensen daarvoor betaald worden (naast het per diem). En als dan buitenlandse NGO’s een bedrag van 1 miljoen Kwacha (meer dan een maandsalaris) als vergoeding voor een workshop van 1 dag betalen leidt dit tot grote spanningen tussen de medewerkers van een instelling die hier naar toe willen. Dit speelt overigens vooral in Lusaka maar ook op mijn trip langs de ziekenhuizen van het bisdom werd ik gewaarschuwd dat er wel vergoedingen voor het bijwonen van cursussen moeten zijn, anders komt men niet. Lusaka is trouwens toch heel anders, een chaotische, rommelige wereldstad met te veel Zambianen die je van alles aan willen smeren en te veel rijke expats die met karretjes vol cadeaus uit de Shoprite en Game (een soort V&D) komen. Dan vindt ik Chipata veel prettiger.
Overigens, als je de salarissen van mensen hoort (bij het bisdom beginnen ze bij 200.000 Kwacha is 30 euro per maand) kun je je ook wel wat voorstellen over hoe mensen proberen het hoofd boven water te houden. De bisschop had hierover ( en over het gebrek aan vooruitzien en plannen) een mooie theorie. Hij is veel in Europa geweest en zei: “jullie zijn al honderden jaren gewend om te vechten voor je bestaan, in Nederland bij voorbeeld tegen het water. Hier hoefde dat helemaal niet, alles groeit en bloeit, je loopt je hut uit en plukt daar wat van. Nu dat niet meer kan en we dat ook niet meer willen (meegaan met de moderne tijd heet dat) gedragen wij Zambianen ons nog steeds wel zo: we plannen niet maar proberen voortdurend overal wat vandaan te plukken”. Ik vind dit een mooie theorie want het verklaart veel van het gedrag. Overigens is mijn gedrag natuurlijk ook karakteristiek, een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest (malaria krijgen, bedonderd worden met mijn budget). Daar heb ik Zambianen nog niet op kunnen betrappen. Dus alles is relatief.

Daarmee wil ik jullie allemaal fijne Kerstdagen toewensen en een goed en gezond 2010.
Tot in het nieuwe jaar.
Leon

PS: een extra groet aan de dames 2 (of is het nu al 1?) van de SC. Muiden voor de erg leuke kaart.
PS2: experiment met een panoramafoto van Chipata van een paar weken terug.


  • 20 December 2009 - 14:48

    Lieke:

    Ha pap!

    Zo te zien heb ik de primeur op jouw nieuwste weblogverhaal! ;)
    Fijn dat je blij bent met de keuze die je hebt gemaakt! En ja, als je langere tijd in een land woont, ga je ook van dichtbij ervaren hoe (slecht) het er politiek en economisch aan toegaat.
    Hier komt de sneeuw inderdaad met bakken uit de hemel (foto's volgen), waardoor nu het hele openbare leven stil ligt.
    Leuk dat je de kaart van de voetbal gehad hebt! Heb je de pepernoten al opgegeten?
    Alvast een hele goede week, maar misschien spreken we elkaar deze week nog wel even op Skype?

    Kussen!

    Lieke

  • 20 December 2009 - 16:55

    Eric:

    Beste Leon, het heeft wat moeite gekost maar: ik ben blij dat alles weer goedgekomen is. Nu maar hopen dat er niet meer van die stroomstoringen zijn.
    Grts, Eric (Ejosoft)

  • 20 December 2009 - 17:06

    Siebold:

    Hallo Leon,

    Dacht al dat je ons was vergeten, maar het is dus weer de techniek. Zoals overal, zou ik willen zeggen, in elk geval in de zorg ..... .

    Groter contrast is nauwelijks denkbaar. Wij zitten hier in Den Bosch een beetje in te sneeuwen. En dat terwijl die klimaattop in Kopenhagen ons global warming belooft. Altijd hetzelfde liedje met die politici. Beloven, beloven, maar er komt niks van terecht.

    Prettige kerstdagen en een heel goed nieuwjaar toegewenst, mede namens Herna.

    Siebold

  • 20 December 2009 - 17:09

    Sandra:

    Dag Leon,

    We zitten hier in de sneeuw en niet zo een klein beetje ook.Ander weer als bij jou maar mogelijk had je dit ook wel willen meemaken ondanks dat je het (gelukkig) zo naar je zin hebt daar! De groeten van -de Sonnaville- heb hem gezegd waar je was, hij wist direct wie je was en zei me lachend -Ja Leon had een hekel aan arrogante dokters!!!- Ik wens je hele fijne kerstdagen (boompje??) een heel goed 2010!!!

    hart groet Sandra

  • 20 December 2009 - 17:51

    Sanne:

    Fijne kerst!

    Ik ben even weg uit Namibie en vier de feestdagen in Ghana. Wel fijn om even weg te zijn van werk. :)

  • 20 December 2009 - 18:11

    Beppie:

    Hoi, Leon

    Ja dat wordt hier waarschijnlijk een witte kerst, het ziet er nu hier prachtig uit.
    Wat een enorm contrast tussen deze werelddelen.
    Fijn dat je het naar je zin hebt.Maar wat sta je voor een gecompliceerd project.
    Leon hele fijne kerstdagen en een gezond en goed 2010

  • 20 December 2009 - 20:48

    Cuny:

    Ha Leon,
    Het is steeds weer boeiend om jouw relaas te lezen!
    Dit jaar even geen kerstversiering nodig begrijp ik, ook wel weer eens makkelijk. Ben wel al benieuwd hoe (en of) oud&nieuw gevierd worden in Zambia.

    Ik wens jou alvast een heel mooi en gezond 2010!

  • 20 December 2009 - 21:20

    Paul & Nelleke:

    Hallo Leon,

    We genieten van je verhalen over je leven van alle dag in een samenleving die zo verschillend is van de onze. Hoewel...komen net terug van de kerstborrel bij de Zeemeeuw. Muidenaren en Muiderbergers blijven ook een volk apart...haha. Heb je al iets over ons tennis op dinsdagavond gehoord eigenlijk? Bart is enige tijd geblesseerd geweest zoals je weet. In zijn plaats heeft Jops de honneurs waargenomen samen met Henk. Bart is inmiddels (succesvol) geopereerd en heeft vorige week weer gespeeld voor het eerst. Het ziet er naar uit dat Jops gaat spelen in de plaats van Henk. Henk heeft aangegeven het even wat rustiger aan de willen doen i.v.m. het golfen, dat hij ook graag doet.
    Zoal je wel gehoord zult hebben is het weer hier op het ogenblik bar en boos. Dus tennis deze week en de week daarop is niet erg waarschijnlijk. Overigens al tennisbanen in Zambia tegengekomen?

    Je verhaal over malaria is op het moment in Nederland erg actueel, omdat de inzamelingsactie van 3FM Serious Request(het Glazen Huis) dit jaar geheel ten goede komt aan de bestrijding van malaria. Hier sta je er eigenlijk niet zo bij stil welke gevolgen een muggesteek bij jullie kan hebben voor je gezondheid.

    Leon, we wensen je prettige kerstdagen en voor 2010 heel veel succes en sterkte met je missie en met het ten uitvoer brengen van alle doelen, die je jezelf voor ogen hebt gesteld.

    Hartelijke groet,

    Paul & Nelleke

  • 22 December 2009 - 13:07

    Jeanine:

    Eindelijk eens de tijd genomen om jouw verhalen eens te lezen. Ik hoorde op de tennis natuurlijk wel het een en ander. Joh wat een ander leven leid jij nu!!! Fijn dat je nog geen moment spijt hebt van je keuze. Wat een ervaring is/wordt dit zeg. En inderdaad malaria is hier ook iedere dag even aan de orde door het glazen huis. (berichtje Paul en Nel).Wat een luxe leven leiden wij hier in Nederland dan. Wat een contrast. In Nederland begint de kerstdrukte op gang te komen. Overvolle winkels om al het eten maar in huis te krijgen. Lijkt nwel of er helemaal geen crisis is.
    Met ons is alles best. Gezond en druk met van alles en niets. Wat willen we nog meer.
    Leon hele fijne feestdagen en een super mooi 2010.

    Liefs

    Jeanine en Frans

  • 22 December 2009 - 19:41

    Anjo:

    Hoi Leon,

    het blijft herkenbaar. De vraag speelt continu in mijn hoofd: er moet toch iets te doen zijn aan deze patronen? Toch is het ook interessant dat in het westen een hype is: De kracht van het nu, van Eckart Tolle. Een stimulans om vooral in het nu te leven en dat gebeurt bij jou. Wat is nu een effectieve manier van leven? Misschien in het nu stappen zetten die ook in het nu iets opleveren en voor de lange termijn effect blijven hebben? Geen idee. Ik ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt. Wij willen al iets plannen (westers niet?) en denken aan medio juli tot medio augustus. Is dat een gunstige tijd om te komen werken? Wat zijn je plannen? Of moet de bisschop daar iets over zeggen? Welke taal kunnen wij leren van te voren? Is kiswahili een aanzet of hebben wij daar helemaal niets aan?
    vele vragen. Let's skype.
    Goede feestdagen en vooral jaarwisseling.

    Anjo

  • 24 December 2009 - 23:01

    Angebollen@yahoo.com:

    Lieve Leon
    Allereerst een "zalige kerstmis". Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet en voelt in een warm en regenrijk Afrika. Hier gaat alles goed. Al heb ik het de laatste weken erg druk gehad, ook met minder prettige zaken. Maar daarover wel eens later. Opera Fanciulla del West van Puccini was een belevenis.Leon op een later moment vertelik meer .Dikke puun Ange

  • 25 December 2009 - 14:36

    Jos En Bert:

    Hoi Leon,
    allereerst een mooie Kerst in het groen gewenst. In Europa veel sneeuw en kou, en dat is wennen!
    Het lijkt erop dat het echte werk begint. Heel veel succes en zorg dat je droge voeten houdt!
    Groeten,
    Bert

  • 27 December 2009 - 12:53

    Dyon:

    hoi ome leon,
    ik vind die verhalen maar veel te lang :P maar ik kijk wel alle mooie foto's :D

  • 29 December 2009 - 22:26

    Carina:

    Hoi Leon,
    Nu je meer ingeburgerd bent kan ik me voorstellen dat je zaken op een andere manier gaat bekijken en beleven. Goed om te lezen dat je het wel naar je zin hebt. Het is toch een heel andere wereld. Inmiddels is de sneeuw hier weer gesmolten en is het ook even regenseizoen. Als ik de krant moet geloven komt er vanaf het weekend een flink koudefrontje aan en wordt er nu al weer over de elfstedentocht gesproken. Daar maken ze zich hier dus druk over.
    een hele goede jaarwisseling en dat 2010 een succesvol jaar voor je mag zijn.

    groetjes Carina


  • 06 Januari 2010 - 15:44

    Jos Vossen:

    Dag Leon,
    Tijdens het lezen van je bericht kwamen ontzettend veel herinneringen boven uit de elf jaren dat ik vrijwilligerswerk heb gedaan in Midden en Zuid Amerika. Veel geluk, sterkte en succes met je werk.
    Hartelijke groeten,
    Jos

  • 06 Januari 2010 - 15:44

    Jos Vossen:

    Dag Leon,
    Tijdens het lezen van je bericht kwamen ontzettend veel herinneringen boven uit de elf jaren dat ik vrijwilligerswerk heb gedaan in Midden en Zuid Amerika. Veel geluk, sterkte en succes met je werk.
    Hartelijke groeten,
    Jos

  • 11 Januari 2010 - 15:58

    Maaike:

    Heei Leon,

    Je foto's zijn echt super leuk, maar je verhalen zijn wel een beetje lang hoor!
    Is alles goed daar in Zambia? Hier wel. Ik haal gelukkig goede cijfers op school en bij Hofplein Theater is het ook leuk. Ik ben bezig met een nieuwe voorstelling Beestebende. En het wordt een leuk stuk. Ik heb namelijk een leuke rol. Speel namelijk een kip!!! En die is ook nog een beetje hysterisch;). Ik mis je wel hoor.

    Nog een gelukkig nieuw jaar daar in het warme Afrika!

    Groetjes van uit brrrr......Nederland.
    Groetjes Maaike

  • 12 Januari 2010 - 15:55

    Jos Vossen:

    Dag Leon,
    Ik had al eerder een reactie geplaatst nadat ik je verhalen had gelezen maar die zie ik niet verschijnen.
    Ik weet niet waarom en dat wil ik even uitzoeken.
    Veel succes in het verre Zambia.
    Ik ga voor een maand naar Noord Thailand!
    Groeten uit Muiderberg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Ik ga kijken of ik in een Afrikaans land dat wat ik in Nederland geleerd heb over ziekenhuizen besturen en dokters motiveren ook kan gebruiken om een bijdrage te leveren aan de gezondheidszorg daar.

Actief sinds 01 Feb. 2009
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 76901

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 03 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: