Weer in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu Weer in Zambia - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Leon Imandt - WaarBenJij.nu

Weer in Zambia

Door: Ella

Blijf op de hoogte en volg Leon

02 November 2010 | Zambia, Chipata

Lieve lezers van deze weblog,

Hier zit ik dan, bijna aan het eind van mijn tweede verblijf in Zambia. Deze keer zijn we echter in Malawi begonnen, omdat Leon ook vakantie had. Ook nu heeft Leon mij gevraagd als gastschrijver een verslagje te schrijven van mijn verblijf hier, waar ik natuurlijk graag aan voldoe.

We zouden rustig beginnen aan Lake Malawi. Volgers van deze weblog weten wel waarom. Dus na een nacht in Lilongwe vertrokken we naar Salima, een rustige badplaats. Weliswaar was er overdag een “popgroep” uitgenodigd waar Zambianen en Malawianen op af kwamen, maar het eindigde op een beschaafde tijd. Vriendelijke sfeer en weer even wennen aan de begroeting: How are you; I’m fine, thank you; How are you; I’m fine too, thank you.

Na twee nachten door naar Cape Maclear. Een leuke lodge aan het strand midden in een dorp van 15.000 inwoners die vooral van visvangst en toerisme proberen rond te komen. Maar de eigenaar van de lodge had bedacht dat hij een graantje mee kon pikken van een muziekfestival en gaf twee avonden een houseparty tot 5 uur in de morgen. Dat betekende dat het doorging tot de tijd dat de dorpelingen opstaan om aan de dag te beginnen. De chief, die de eerste nacht ging protesteren liet zich omkopen, dus wie doet je wat.
De derde dag zijn we gaan snorkelen bij een eiland met verzorgde lunch. Het is daar of je in een aquarium zwemt! De prachtigste kleuren in helder water zonder wind.
De vijfde dag hebben we 24 uur doorgebracht op een eiland (Mumbo Island) waar we voor het eerst rust en stilte troffen. Ook hier hebben we gesnorkeld, met de kayak langs het eiland gevaren, een ochtendwandeling gemaakt (vertrek 5.15), heerlijk gegeten en prima geslapen. En alles ecologisch zeer verantwoord!

De uitsmijter was een verblijf van drie dagen in een lodge in Liwonde National Park. We troffen een geweldige gids die ook veel van vogels wist en hebben veel nieuwe soorten gezien. Drie keer per dag een safaridrive, een boatsafari of een walking safari. Dat alles beginnend met de wekker op 5 uur en naar bed om 9 uur in een temperatuur van 42 graden.

Na een rit van 7 uur door de bergen, waar het iets koeler was, naar Chipata. Het was heerlijk om hier weer terug te zijn en alle bekenden weer te ontmoeten. Ik voel me thuis. Leon was ook nog vrij dus we hebben heerlijk relaxed de tijd genomen voor (toevallige) ontmoetingen, bezoekjes, boodschappen, een bezoek aan de kleermaker en etentjes. Het was hier wat minder warm, maar terwijl ik dit schrijf valt de eerste regenbui van de regentijd, waar iedereen op zit te wachten.

Overmorgen weer naar huis. Nog vier maanden en dan is Leon er ook weer.En Luuk, extra veel foto's deze keer!

Ella

  • 02 November 2010 - 20:41

    Herna:

    Wat fijn, Ella, dat je kunt genieten. Goede reis naar huis en hoor graag je verhalen als je weer thuis bent. Leon, nog 'maar' 4 mndn? Mixed feelings, neem ik aan.
    Sterkte en veel plezier, beiden. Ook groeten van Siebold,
    XO

  • 02 November 2010 - 20:43

    Anjo En Yvonne:

    Mooie foto's die herinneringen oproepen. Wordt hier nog een wedstrijdje visarend. Andere vogels heb ik niet in de verzameling. Zijn erg mooi. Heerlijk zo samen genieten en dan nog maar 4 maanden. Tot dan Leon en tot spoedig Ella.

  • 04 November 2010 - 16:51

    Clarine:


    Hallo Ella
    Groetjes van Hilde.
    Ik heb net je verslag aan Hilde door de telefoon voorgelezen.
    Wie niet sterk is moet slim zijn.
    Liefs van Clarine

  • 04 November 2010 - 16:59

    Clarine:

    Ik zie dat ik vergeten ben ook Leon te groeten,dus hierbij (en nog bedankt voor alle hulp tijdens 'de vakantie"van de jongelui)

  • 05 November 2010 - 11:38

    Mark:

    Wow! Prachtige foto's en wat een supermooie moeder staat daar in dat jurkje!

  • 14 November 2010 - 18:52

    Luuk En Carina:

    Hallo Leon en Ella, inmiddels weer in Nederland. De laatste maanden voor Leon in Afrika. Laten ze je wel gaan, denk je?
    De foto's waren weer erg mooi. Luuk vindt de hippo de mooiste. De neushoorn maakte wel indruk. Fijn dat jullie samen zo'n geweldige vakantie hebben gehad.
    Inderdaad Mark, dat pakje staat Ella inderdaad erg goed.
    Weer heel veel groetjes van ons allemaal.

  • 14 November 2010 - 19:01

    Bas:

    heey leon

    ik heb elke keer naar je foto's gekeken. de verhalen heb ik niet gelezen want die waren te lang. mama vertelde het ongeveer aan mij.

    met voetballen sta ik 1ste. ik heb al ongeveer 10 goals gemaakt.
    ik heb ook mijn knvb pupillen scheidsrechter diploma gehaald. op 20 november ga ik luuk zijn team fluiten.

    veel groetjes
    bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Ik ga kijken of ik in een Afrikaans land dat wat ik in Nederland geleerd heb over ziekenhuizen besturen en dokters motiveren ook kan gebruiken om een bijdrage te leveren aan de gezondheidszorg daar.

Actief sinds 01 Feb. 2009
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 76784

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2009 - 03 Maart 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: